The Internship: Google’s twee uur durende commercial?

De miljoenen-business van product placements  in films is inmiddels standaardprocedure bij nieuwe Hollywood blockbusters. Het verwerken van merken is vaak de voornaamste bron van inkomsten voor filmmaatschappijen, omdat bedrijven maar al te graag betalen voor het feit dat de hoofdpersoon in de film hun product gebruikt. Google gaat nog een stapje verder: in de komische film ‘The Internship’ is geen sprake van een subtiele plaatsing van het Google-merk, de hele film draait om de zoekmachine-gigant.

rsz_screenshot_2013-02-14_at_124127

screenshot uit de film: alle producten van Google passeren de revue

Het plot

De hoofdrolspelers (gespeeld door Vince Vaughn en Owen Wilson) zijn twee marketeers van de oude stempel en blijken in het huidige digitale tijdperk enorm ouderwets, met als resultaat dat ze ontslagen worden. Ze besluiten dat het voor hun toekomst in de marketing goed is om stage te gaan lopen bij Google. Vanaf dat moment in de film wordt het een grote Google-show, die op een komische manier zal laten zien hoe het er aan toe gaat binnen de muren van het internetbedrijf. Bekijk hieronder de trailer.

Alleen in de trailer al zie je of hoor je ‘Google’ ruim 15 keer. Deze film wordt een twee uur durende reclamespot voor het bedrijf. Een briljante zet, mensen vrolijk maken met een comedy en deze vrolijkheid constant associëren met het Google-merk. Je kunt je echter voorstellen dat mensen misschien met wat weerstand op zo veel reclamegeweld zullen reageren, of toch niet?

Komt Google er mee weg dat de reclame er zo dik bovenop ligt?

Deze vraag vind ik interessant. Er zijn denk ik maar weinig merken die zo expliciet zichzelf in de aanbieding kunnen gooien zonder dat het mensen gaat irriteren. Consumenten worden steeds beter in het ontwijken van reclame en ontwikkelen weerstand tegen overtuigingskracht en verkooptechnieken. Toch heb ik het vermoeden dat Google een film als ‘The Internship’ kan uitbrengen zonder dat het bioscooppubliek allergisch reageert op de hoeveelheid reclame die er in zit voor het bedrijf. Om de volgende redenen:

  1. Alle plaatsing van het Google-merk in de film valt binnen de context van het verhaal. Door Google een essentieel onderdeel te maken van het plot, wordt het bedrijf volledig geïntegreerd in de film. Het lijkt daardoor wat natuurlijker dat de merknaam vaak genoemd wordt. Waar het wellicht storend is dat bijvoorbeeld James Bond in ‘Skyfall’ wel heel overduidelijk zijn Heinekenbiertje drinkt terwijl dat voor het verhaal niet zoveel uitmaakt, is in ‘The Internship’ het essentieel voor de verhaallijn dat Google genoemd wordt. 
  2. Google is voor gebruikers een gratis dienst. Zoeken kost geen geld en veel consumenten zullen waarschijnlijk niet snel het gevoel hebben dat Google ze iets probeert aan te smeren waar ze voor moeten betalen. Daarnaast is Google zo’n groot onderdeel van het dagelijkse internetgebruik (4,7 miljard zoekopdrachten per dag!) dat mensen er misschien wel aan gewend zijn dat het Google-merk heel erg zichbaar is.
  3. Veel mensen zijn nieuwsgierig naar de cultuur binnen de muren van het bedrijf. Iedereen heeft wel eens gehoord dat de werkwijze en organisatiestructuur bij Google heel bijzonder is en de werkvloer voor werknemers af en toe wel een speeltuin lijkt. Zie hieronder wat foto’s ter illustratie. Dat in deze fictieve speelfilm wellicht enorm wordt overdreven hoe het er bij Google aan toe gaat, zal er niet zoveel toe doen. De nieuwsgierigheid overschaduwt alle mogelijke weerstand tegen het hoge reclamegehalte van de film.

1NY-AR502_NYGOOG_G_20101222212638

Samenvattend, je kunt je afvragen of deze film wel is gemaakt met het marketingdoeleinde dat mensen Google nog meer als zoekmachine op internet gaat gebruiken, of spontaan een Google+ account aanmaken nadat ze de film hebben gezien, aangezien bijna iedereen de zoekmachine al uit automatisme gebruikt. Ik hoop vooral dat het een leuke film wordt waarin Google met een goede dosis zelfspot en humor zijn eigen bedrijfscultuur relativeert. ‘The Internship’ is vanaf 7 Juni in de bioscoop.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s