De Nerd Achter Obama’s Overwinning

‘Yes We Can’ bracht Obama in 2008 in het Witte Huis. Maar hoe heeft hij in 2012 eigenlijk gewonnen? Het antwoord is de komst van nerd Harper Reed, die campaign CTO werd in 2012. Van ‘Yes We Can’ naar ‘Yes We Code’?

In 2008 stond de social media nog in de kinderschoenen, maar in 2012 was wel duidelijk dat je met Facebook, Twitter en Instagram miljoenen mensen kunt bereiken en mobiliseren. Harper Reed werd binnen boord gehaald om software te ontwikkelen die tussen het campagne-team en de miljoenen pro-Obama kiezers kon communiceren. Reed sprokkelde 40 andere programmeurs bij elkaar, die hij weghaalde bij de reuzen uit Silicon Valley, zoals Google, Facebook en Twitter. Dit waren de mensen die natuurlijk heel veel hadden geleerd over het bouwen van social media platforms vanaf het prille begin.

API en Big Data

De software die werd gemaakt wordt API genoemd. Dit staat voor Application Programming Interface en hield voor de Obama campagne in dat alle apps die het team bouwde onderling met elkaar konden communiceren. Het voordeel hiervan was dat er enorm veel data verzameld kon worden. Alle volgers en online vrienden van Obama die bijvoorbeeld de app op Facebook gebruikten, gaven bij het aanmelden toestemming tot inzage in de vriendenlijst en adresgegevens op Facebook. Ook kon je aangeven of je gestemd had. Dit hield in dat er een databestand ontstond van pro-Obama kiezers waarvan bekend was wie hun vrienden zijn en waar ze wonen, en dus ook wanneer het tijd is voor deze mensen om te stemmen. Door allerlei algoritmes los te laten op deze big data werden eigenlijk allemaal mini-campagnes ontwikkeld, totaal op maat gemaakt voor de individuele kiezer.

Obama field team klopt alleen op deuren die in de big data zijn gevonden

Dat werkt als volgt. Stel, jij hebt een oude studievriend John die inmiddels in een andere staat woont, maar wel nog steeds veel contact met je onderhoudt op Facebook. Zodra jullie beiden de Obama Facebook-app hebben geliked  en John heeft aangegeven dat hij heeft gestemd, wordt uit de big data pool een bericht ontwikkeld op maat voor jou. Zodra de verkiezingen er aan komen krijg jij een mailtje in je inbox waarin staat dat je kunt gaan stemmen en dat je goede vriend John al naar de stembus is geweest.  Eerder schreef ik over Cialdini’s wapens in de Overtuigingskracht, duidelijk is hier sprake van Sympathie en Sociale validatie. Deze overtuigingskrachten heeft de Obama-campagne dus slim ingezet door mensen op hun persoonlijke relaties aan te spreken.

Een tweede voorbeeld is het Field Team van de Obama campagne. Duizenden vrijwilligers hebben zich aangesloten om van deur tot deur campagne te voeren en mensen over te halen om naar de stembus te gaan. Maar heeft dat zin als je bij een rechtsconservatieve Amerikaan aanklopt? Natuurlijk niet, en daar kon de big data opnieuw een oplossing voor bieden. Door alle likers van de app te registreren en hun adresgegevens te koppelen aan de data van het vrijwilligersteam, kon iedere vrijwilliger in zijn eigen buurt langs bij personen die al aan hebben gegeven via social media dat ze pro-Obama zijn. Veel effectiever natuurlijk!

Wil je meer weten over hoe Harper zijn team samenstelde en hoe hij de software ontwikkelde en apps met elkaar liet communiceren? Kijk dan naar het filmpje hieronder! Of kijk nog eens naar deze infographic!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s