De relatie tussen Love Brands, Neurowetenschap en Knuffelen

“Oxytocin connects us to other people; oxytocin makes us feel what other people feel. And it’s easy to cause people’s brains to release oxytocin. Let me show you. Come here. Give me a hug.”

– Paul Zak – Neuroeconomist

Aan deze quote uit de TED-lezing  over het ‘Knuffelhormoon’ Oxytocine van neuro-econoom Paul Zak moest ik direct denken toen ik deze campagne voorbij zag komen een aantal jaar geleden:

De chocomel-mannen doen veel meer dan voorbijgangers alleen maar opwarmen en knuffels geven. Ze maken in iedereen die ze knuffelen het hormoon Oxytocine los. Dit hormoon zorgt dat we ons beter kunnen inleven in anderen, dat we meer vertrouwen krijgen in anderen, en het stuurt ons beloningssysteem aan in het brein. Dit zorgt er voor dat onze dopamine- en serotonine-aanmaak stijgt, waardoor we blij worden. Oxytocine komt ook vrij als we iemands glimlach herkennen, als we iemand zien van wie we houden en het speelt een grote rol in verliefdheid. Slimme zet van Chocomel, om gevoelens van beloning, blijdschap en zelfs liefde losmaken in mensen en ze daarna in contact brengen met hun merk.

Chocomel is niet de enige. Love Brands zijn een hot topic onder marketers. Met geavanceerde neuro-imaging technieken kunnen onderzoekers steeds beter zien wat er in ons brein omgaat als we in contact komen met bepaalde merken. Sommige merken zitten zo diep in ons systeem geworteld dat ze hele primaire en hormonale reacties opwekken zodra we er mee in contact komen. Hier neemt de emotie het over van de ratio. Kiezen voor love brands doe je met oerinstincten en primaire emoties. Je kunt het vergelijken met verliefd zijn, dan kun je ook beslissingen nemen die je niet goed kunt onderbouwen maar gewoon doet.

Love brand bij uitstek is Apple. Uit studies blijkt dat Apple fans dezelfde neurale activiteit vertonen bij het zien van Apple producten als streng religieuze mensen bij het zien van afbeeldingen die passen bij hun religie! Bekijk hieronder een stukje uit ‘Secrets of the Superbrands’, een miniserie van de BBC over de invloed die grote merken hebben op ons handelen. De gekte van Apple wordt in dit fragment treffend weergegeven:

Wat schattigheid wel niet met ons brein kan doen…

Hoe kun je een brand laten groeien tot love brand?
Veel merkstrategieën zijn sinds de opkomst van de Neurowetenschap omgegooid. Denk aan Pepsi, die een nieuw logo ontworp waaruit onbewust een glimlach was af te leiden, of Coca Cola, die tegenwoordig op haar flessen frisdrank sociale herkenning en vertrouwen probeert af te beelden met woorden zoals ‘family’ en ‘friendship’. (Een interessant detail hierbij is dat oxytocine sterk bijdraagt aan familiegevoel. Vanaf de geboorte van een kind stimuleert het de baarmoeder te versoepelen waardoor een bevalling mogelijk wordt. Het heeft daarmee effect op de relatie tussen moeder en kind vanaf het eerste moment). Chocomel is begonnen met knuffels uitdelen en er zijn opvallend veel lachende kinderen en babies bijgekomen in commercials de afgelopen tien jaar. Zo zie je maar, soms is 1 mooie glimlach van een schattige baby genoeg om overtuigend te zijn. Ons voelende brein doet de rest.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s