Minority Report: Next level advertising staat voor de deur

Marketingtechniek in science fiction-film blijkt werkelijkheid!

Toen ik de videoband van Minority Report voor het eerst in de VCR van mijn ouders deed keek ik mijn ogen uit. Tom Cruise speelt de hoofdrol in deze science fiction film en halverwege de film zat ik aan de buis gekluisterd vanwege de volgende scene:

Een tailored spoor van advertenties zien omdat een camera jou in een flits herkend. Toekomstmuziek. Of toch niet? Schrik niet, maar deze techniek wordt al toegepast. In Japan bestaan er reclamezuilen die herkennen wie jij bent. Op basis daarvan laat de zuil andere soorten reclames zien voor andere producten. Hieronder kun je zien hoe dat werkt.

Je kunt je voorstellen dat hier behoorlijk wat uitkomsten én gevaren aan zitten. Grote voordeel: nooit meer worden overspoeld met advertenties waar je niks mee hebt van producten die je toch niet gaat kopen. Het grote gevaar: onze omgeving verandert naar Orwell’s 1984 waar Big Brother is watching you all the time. Niet alleen hebben we straks cookies op het internet die ons spoor achterlaten op het web, maar worden we zelf ook een cookie die bijdraagt aan een Big Data –bestand dat kan gaan bepalen waar welke advertentie voor welke doelgroep op een bepaald tijdstip moet worden getoond. Dat is behoorlijke next level shit.

Gelukkig heeft Tom Cruise in Minority Report nog wel een extra futuristisch bedieningspaneel, waar wij voorlopig nog niet mee kunnen werken. Of kan dat ook al? Ja hoor, kijk hieronder maar. We zijn bijna zover.

Adverteerders zullen de klant altijd proberen te blijven bereiken op innovatieve manieren. The medium is the message. Zodra er nieuwe technologische ontwikkelingen zijn, zullen er nieuwe wegen gevonden worden om de boodschap met nog meer overtuigingskracht over te brengen.  En laten we vooral niet vergeten dat Minority Report ook al weer meer dan 10 jaar geleden uitgebracht werd en inmiddels als classic kan worden beschouwd…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s